Aug 5, 2014

NEW YORK: WEEK 1

WP_20140705_11_07_04_Pro__highres

Ihana päästä taas reilu kuukauden hiljaiselon jälkeen kirjoittelemaan tänne bloginkin puolelle! Pahoittelemaan mä en tätä taukoani ala, sillä sellaisia aloituksia löytää jo ihan turhan monista blogeista...

Noniin, eli kuten hehkutuksistani onkin varmaan jokaiselle käynyt selväksi, niin meikäläinen vietti neljä viikkoisen heinäkuun tuolla rapakon takana New Yorkissa kielikurssilla. Kuukauden mittaiselle matkalleni mahtui vaikka ja mitä ja niimpä päätikin kirjoitella jokaisesta viikosta oman postauksensa.

Matkani sai siis alkunsa levottomasti nukutun yön jälkeen tiistaina 2.7. Aamupalan ja viimeisten jännittelyiden jälkeen lähdimme puolen päivän aikoihin lentokentälle, jossa tapasin ensimmäistä kertaa ne 12 muuta suomalaista, joiden kanssa tulisin seuraavat viikkoni viettämään. Aika tuntui menevän ihan älyttömän nopeasti, lähtöselvitykset ja turvatarkastukset menivät yhdessä hujauksessa ja pian istuinkin jo koneessa, jonka oli määrä laskeutua New Yorkiin vajaa 9h lentomatkan jälkeen.

Untitled-2

WP_20140706_10_27_39_Pro__highres

Lentokentältä päästyämme hyppäsimme bussiin, joka vei meidät Manhattanin, pilvenpiirtäjien, keltaisten taxien ja väenpaljouden läpi kohti New Jerseytä. Majoituimme siis kampusalueella Madisonissa, New Jerseyssä. Madison on melko pieni kaupunki vajaa tunnin ajomatkan päässä New Yorkin keskustasta. Vaikka se vähän harmitti, ettemme majoittuneet New Yorkissa, niin kyllä tämän kuukauden jälkeen voin sanoa, että kyllä tuokin alue oli viihtyisää.

Ensimmäiset päivät menivät totutellessa vieraaseen elinympäristöön ja tietenkin tutustuessa muihin ihmisiin. Nopeasti alkoi kuitenkin päivärytmi löytyä, kaveripiirit muodostua eri kansallisuuksien väleille ja jännitys hälvetä. Meitä asui kampuksella samanaikaisesti noin 150 nuorta useista eri maista. Osa vietti heinäkuusta vain pari viikkoa, osa taas koko kuukauden.

Meidän ohjelma muodostui siten, että päivä jakautui kolmeen osaan, joissa kahdessa oli jotakin aktiviteettia ja yhdessä sitten oppitunnit. Tunnit olivat aina päivästä riippuen joko aamulla tai iltapäivällä neljän tunnin rutistuksena. Aktiviteetit olivat kaikkea pallopeleistä keilailuun ja rannalla olosta New Yorkin vierailuihin.

WP_20140704_20_50_24_Pro__highres

WP_20140704_21_49_46_Pro__highres

Koska ekalla viikolla ei vielä koulunpenkkejä päästy kokeilemaan, niin ohjelmaa oli vähän enemmän. Pienten leikkien ja pelien lisäksi kävimme mm. itsenäisyyspäivänä ihastelemassa upeaa ilotulitusta joka puolen tunnin odottelun jälkeen pääsi vihdoin alkamaan ja 15 minuutin ihastelun jälkeen tulikin jo sellainen olo, että koska tää oikeen loppuu.

Ensimmäisen viikon arkipäivät olivat nopeasti vierähtäneet ja pian olikin viikonlopun vuoro. Lauantaina lähdimme ihastelemaan New Yorkin nähtävyyksiä. Vierailimme lautalla vapaudenpatsaan luona, jossa pääsimme auringon paisteessa ihailemaan tuota vapauden symbolia. Vapaudenpatsaalta suunta jatkuikin bussilla ympäri miljoonakaupungin katuja kohti Empire State Buildingia, jonne pääsimme illan alkaessa hämärtyä. Auringon laskiessa maisemat kaupungin ylle olivat ihan mielettömät, eikä 80. kerroksessa tarvinnut pelätä sitä, että muut rakennukset peittäisivät näkymän.

Sunnuntaina me päästiinkin sitten ihastelemaan tuota valtavaa kaupunkia ihan katutasolta. Saimme aluksi pari tuntia vapaa-aikaa (lue: sjoppailuaikaa) 5th avenuella. 5th avenue oli upea katu kaikkine luksusliikkeineen ja pilvenpiirtäjineen. Tämän vapaa-ajan jälkeen matkamme jatkui Manhattanin toiseen osaan, Sohoon.
Soho on siis yksi Manhattanin osista ja se sijaitsee Chinatownin vieressä. Ilmapiiriltään se vaikutti paljon kotoisampaa ja asutetumpaa aluetta, kuin vilkas 5th ave. Sohossa meillä oli taas pari tuntia vapaa-aikaa, ja koska hintataso oli 5th aveen nähden edullisempi, niin olihan se pakko käydä vähän shoppailemassa. Jalat väsyneinä ja ostoskassit käsissä olikin sitten aika palata kampukselle nukkumaan ja siinä se ensimmäinen viikko sitten vierähtikin.