Sep 18, 2016

SAAKO SISÄLLÖNTUOTTAJA HYÖTYÄ SISÄLLÖSTÄÄN?


 PHOTOS: Emilia Linna


Saako bloggaaja saada ilmaisia tuotteita tai rahaa blogillaan? Saako Youtubettaja tehdä yhteistyötä yritysten kanssa? Saako Instragramissa käyttäjä saada rahallista korvausta julkaisemastaan kuvasta?
Niin, saako sisällöntuottaja hyötyä sisällöstään?

Näihin kysymyksiin törmää sosiaalisessa mediassa päivittäin ja tuntuu, että porukalla on todella jyrkät mielipiteet sen suhteen, miten raha saa vaikuttaa toisen ihmisen tekemään työhön. Suomessa sisällöntuottajien tekemät yhteistyökuviot ovat vielä pääosin melko pieniä ja muutenkin ajatus siitä, että sosiaalinen media voisi olla jonkun työpaikka on meille melko vieras käsite. Tästä johtuen mä haluan nyt avata tätä hommaa teille, antaa asiaan vähän uusia näkökulmia ja tietenkin tunkea oman lusikan soppaan.

Sosiaalisessa mediassa yhteiskuvioiden tarkoitus on, yllätys yllätys, tuoda yrityksen tai tuotteen nimeä esille sovitulla alustalla. Homma etenee yleensä siten, että yritys ja sisällöntuottaja ovat yhteydessä toisiinsa ja sopivat yhdessä sopivanlaisen sisällön, jolla saataisiin haluttu tuote/nimi leviämään ihmisten tietoisuuteen. Yhteistöissä sisällöntuottaja saa usein korvaukseksi rahaa, tai yrityksen edustamia tuotteita. 

Yleisin yhteistyömuoto ainakin bloggaajien keskuudessa on yhteistyö, jossa bloggaaja saa yritykseltä tuotteita postauksessa olevaa mainintaa vastaan. Monista blogeista saattaakin löytyä postauksia, joista huomaa tavalla tai toisella, että jotkin tuotteet on yhteistyön kautta saatuja. Muotibloggaajalla tää saattaa tarkoittaa uusia vaatteita, sisustusbloggaajalla puolestaan uusia sisustusjuttuja ja vaikka kauneusbloggaajalla uusia kosmetiikkajuttuja. Näissä postauksissa saadut tuotteet usein merkitään saaduiksi ja jostain saattaa myös löytyä linkki sivulle, josta kyseinen tuote on poimittu. Usein tämmöset yhteistyöhommat on melko pieniä ja yrityksen nimi/saadut tuotteet ovat vain osa julkaistua sisältöä, kuten tässä tapauksessa.

Sisällöntuottaja voi saada tuotteiden sijaan palkkioksi myös rahaa. Tällaisissa tilanteissa kyseessä on usein suurempi yhteistyökuvio ja tarkoitus on pyhittää koko postaus/video asialle, jota mainostetaan. Yleensä mainostettava asia on joku tuleva tapahtuma, täysin uusi tuote/palvelu, tai muuten vain joku yksittäinen asia tai ajatus. Tämmösissä yhteistöissä sisällöstä tulee käydä selvästi ilmi, että juttu on tehty yhteistyössä X kanssa. Monesti tämmösissä yhteistyökuvioissa törmää myös siihen, että useampi sisällöntuottaja luo asiasta sisältöä samanaikaisesti. Kun sisällöntuottaja alkaa saada yhteistyöpyyntöjä, joihin liittyy raha, ovat he usein tilanteessa, jossa vain yksi yritys ei ole kiinnostunut yhteistyön kautta saavutettavasta huomiosta. Toisin sanoen, usein tällaisissa tilanteissa sisällöntuottajalla on niin suuri yleisö, että yhteydenottoja saattaa tulla taholta jos toiseltakin. Tämä taas usein vaikuttaa siihen, että sisällöntuottajalla on vara valita ja lähteä sellaisiin yhteistöihin mukaan, joiden rinnalla voi oikeasti seistä.

Kolmas yhteistyömuoto on arvonnat. Tää on kohta, joka tuntuu tekevän poikkeuksen niihin, jotka ovat katkerasti yhteistöitä vastaan. On melko ristiriitaista ajatella, että sama henkilö saattaa kommentoida vihaiseen sävyyn sisältöä, jossa sisällöntuottaja on itse päässyt testaamaan jotakin tuotetta, mutta kuitenkin osallistua innoissaan yhteistyöhön, jossa on itse mahdollisuus voittaa jotakin. Arvontojen kohdalla sisällöntuottaja hyötyy usein myös itse arvonnan järjestämisestä joko rahallisesti, tai saamalla yritykseltä tiettyjä tuotteita.

Yksinkertaisuudessaan noi on ne kohdat, joihin nykypäivänä somessa törmää ja mä voin sanoa, että mä oon ihan täysin näitten yhteistyöjuttujen puolella. Ensinnäkin, jos ihminen pääsee siihen pisteeseen, että saa mahdollisuuksia lähteä yhteistyöhän yritysten kanssa, on hän tehnyt ihan järjettömästi työtä ennen kyseistä tilannetta. Sen lisäksi tämmöset yhteistyökuviot tuovat sisällöntuottajien juttuihin myös uutta sisältöä ja samalla joku saattaa myös löytää näistä uusia juttuja kokeiltavaksi. Mietitään nyt vaikka muotibloggaaja, joka julkaisee päivittäin uuden asun blogissaan, miten hänellä riittäisi resurssit luoda päivittäin uutta sisältöä, mikäli hän joutuisi kustantamaan itse joka postauksessa nähdyt vaatteet. Voin väittää, että sisällön taso ja bloggaajan luovuus kärsisivät ajan saatossa ja tuskin teitäkään nyt kiinnostaa hakea inspiraatiota toistamiseen julkaistuista asuista. Lyhyesti voisi sanoa, että kaikki voittavat: sisällöntuottaja saa yhteistöiden kautta uutta julkaistavaa ja sisällöstä kiinnostuneet vastaavasti uutta ja inspiroivaa sisältöä.


Mitä mieltä sä olet tästä asiasta, 
saako sisällöntuottaja hyötyä tekemästään työstä?

3 comments

  1. Mielenkiintoinen aihe ja hyvin kirjoitettu postaus! Itse olen myös miettinyt tätä asiaa, enkä kyllä voi ymmärtää sitä usein esiintyvää valitusta yhteistyöjutuista somessa. Toki silloin asia on eri, jos esimerkiksi bloggaajan lähes jokaisessa postauksessa on jotain yhteistyötä, mutta jos keskivertobloggaaja silloin tällöin vähän hyötyy blogin eteen tekemästään työstä sekä esittelee lukijoilleen mielenkiintoisia tuotteita ja usein myös tarjoaa jotain alennuskoodia tai arvontaa, niin en voi ymmärtää, mikä siinä nyt on niin hirveän kamalaa... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos Lea, mukava kuulla, että sielä ruudun toisella puolen on mietiskelty samoja asioita! Oon kyllä ajatustesi kanssa ihan samoilla linjoilla: ainahan on mahdollisuus, että homma menee yli, mutta pääosin sisällöntuottajien yhteiskuviot pysyvät kuitenkin melko maltillisissa määrissä. Ja kuten itsekin sanoit, niin sen lisäksi, että ne tuovat värikkyyttä sisältöön, ne saattavat tavalla tai toisella olla seurailijalle hyödyllisiä, noi alekoodit on nimittäin kanssa mainitsemisen arvoinen asia! :)

      Delete
  2. Siis kyllä! Samoja aiheita itsekkin pohdiskellut eri näkökkumista. Eniten mua ärsyttää juuri tämä että valitetaan ja pidetään moraalittomana, miksi joku on tehnyt jotain yhteystyötä ja saanut esimerkiksi verkkokaupalta kasan tavaraa jonka esittelee videolla tai postauksella, kun kuitenkin samat ihmiset käyttävät tyytyväisinä heille tarkoitetut alekoodit. Tietenin on tapauksia joissa jompi kumpi yhteistyön osapuolista käyttää toistaan hyväksi, esimerkiksi yhteistyöntekijä kehuu tuoteatta vaikka ei ei oikeasti olisi sitä mieltä. Kutenkin ammatikseen tai suurille massoille ssältöä tuottavat ovat yleensä erittäin tietoisia ja tatkkoja siitä kenen kanssa yhteistyäta tekevät, ja usein sitä tehdään samojen yhteistyö kumppadeiden kanssa pitkään. Ammatti muotiblogaajia voi tietyllä tapaa mielstäni verrata esimerkiksi malliksi. Hän esittelee tuotetta, toki omalla tavallaan, ja saa siitä korvauken. Eihän se herre gud värin ole!

    Love, Aaro
    http://aaroforssell.blogspot.fi

    ReplyDelete

© Jere Viinikainen
Maira Gall