Jan 12, 2018

YHTEISTÖIDEN POSITIIVINEN PUOLI?

PHOTOS: Ella Viinikainen
                                                                    
WEARING
SHOES: Adidas
(*saatu)
                                                                    

Usein kuulee puhuttavan siitä, miten taas joku bloggaaja on mennyt myymään sielunsa kaupallisuudelle ja lähtenyt blogissaan mukaan yhteistöiden ihmeelliseen maailmaan. Tätä asiaa ruoditaan eri puolilla somea ja yleinen kanta on selvästi se, että yhteistyöt eivät lukijoiden mielestä pääsääntöisesti kuulu blogimaailmaan. Onko asia kuitenkaan näin mustavalkoinen ja negatiivinen, kuin lukijoiden mielipiteet antavat olettaa?

Olen itse ollut osana blogimaailmaa reilu neljä vuotta. Näiden vuosien aikana olen päässyt tutustumaan erilaisiin yhteistöihin ja niiden muotoihin, sekä huomannut miten tämä homma on muuttunut vuosien varrella. Joitakin vuosia sitten yhteistöiden hoitaminen oli monen yrityksen kohdalla aivan retuperällä. Haluttiin saada omat tuotteet esille somessa mahdollisimman edullisesti ja tässä samalla luotiin vaikuttajien kanssa yhteistöitä, joista vaikuttaja ei loppupeleissä hyötynyt mitään. Hommat ovat tältä osin kuitenkin menneet parempaan suuntaan ja tuntuu, että yritykset ovat vihdoin ja viimein huomanneet sosiaalisen median ja sisällöntuottajien arvon, sekä osaavat panostaa tähän hommaan siihen vaaditulla tavalla.

Monissa yhteistöissä pyritään hakemaan juuri kyseiseen tehtävään parhaiten soveltuvat sisällöntuottajat ja alustat ja näin ollen luomaan yhteistyön merkeissä sisältöä, joka olisi mahdollisimman aitoa ja sujuvaa. Tämän lisäksi on ollut ilo huomata, miten monet yritykset ovat valmiita luottamaan tekijöihin ja niiden työnjälkeen täysin ja antavat näin ollen lähestulkoon vapaat kädet homman suhteen. Tämänkaltaisella yhteistyöllä saadaan helposti tuotua haluttu ajatus lukijoille esille ilman että vaikuttajan oma ääni häviää yrityksen valmiiden sanojen taakse. Voisi melkein sanoa, että onnistuneimmat yhteistyöt ovat niitä, joissa yritys on esillä, mutta ajatustyö ja sanavalinnat on selvästi liitettävissä itse julkaisun tekijään.




Sen lisäksi, että nykypäivänä entistä suurempi osa yhteistöistä on onnistuttu toteuttamaan isolta osin sisällöntuottajan ajatuksia mukaillen, on yhteisöissä myös toinen merkittävä positiivinen puoli: monipuolinen sisältö.

Kun yritys lähtee kontaktoimaan esimerkiksi meikäläistä yhteistyön tiimoilta, käyn mielessäni heti läpi sen, että voisiko kyseinen ehdotus sopia tuottamaani sisällön sekaan ja olisiko minulla oikeasti jotain kerrottavaa/annettavaa kyseisen aiheen tiimoilta. Mikäli vastaan näihin kysymyksiin myöntävästi ja pääsen yhteistyön kimppuun, on minulla jakaa teille taas uudenlaista sisältöä, joka olisi ilman yhteistyötä voinut olla täysin mahdotonta. Arvonnat on hyvä esimerkki tästä. Todella harvoin tämmösiä pystytään järjestämään ilman, että takana on yritys joka sponsoroi arvottavan tuotteen (Mun Instagramissa muuten tällä hetkellä käynnissä arvonta, jossa palkintona 50€ lahjakortti Junkyardille).

Toiseksi esimerkiksi voidaan ottaan muotiblogit, joihin tavalla tai toisella voin itsekin sanoa lukeutuvani. Ilman tuoteyhteistöitä ja PR toimistojen lainavaatteita, monella bloggaajalla (minä mukaan lukien) olisi ongelmia mielenkiintoisen sisällön tuottamisessa. Harva jaksaa välttämättä innostua kerta toisensa jälkeen asuista, joissa on pyöritelty muutamaa vaatekappaletta (en minä ainakaan vaikka tuottaisin kyseisen sisällön). Tällä yritän sanoa sitä, että yhteistyöt ovat ainakin mun kohdalla antaneet uudella tavalla mahdollisuuden toteuttaa itseäni ja luoda näin ollen sellaista sisältöä jota haluan luoda, mutta johon minulla ei yksinään olisi mahdollisuutta.

Niin, onko yhteistyöt todella niin negatiivista sisältöä, kuin yleisesti tunnutaan ajattelevan? On ja ei. En kiellä, etteikö edelleen huomaa yhteistöitä, joissa on menty sieltä mistä aita on matalin ja onnistuttu rustailemaan teksti suoraan yritykseltä saadun ohjeistuksen mukaan. En kuitenkaan voi kieltää sitäkään, etteikö moni yhteistyö ole ollut arvokas paitsi sisällöntuottajalle, myös hänen seuraajilleen. Toivotaan, että hommat jatkuvat tästä vielä positiivisempaan suuntaan ja tulevaisuudessa päästään näkemään enenevissä määrin toinen toistaan huikeampia yhteistöitä sosiaalisessa mediassa...


Mikä mahtaa olla teidän mielipide yhteisöiden suhteen? 
Entä onko teillä jotain muita fiiliksiä jaettavaksi tästä aiheesta?




No comments

Post a Comment

© Jere Viinikainen | Photographer
Maira Gall