21.1.2019

MUOTIBLOGGAAJIEN VASTUU JA EETTISYYS?


                                                                     
WEARING
SWATER - Puma*
PANTS - Puma*
SHOES - Puma*
(*kuvauslainassa)
                                                                     

Mikä on muotibloggaajien vastuu tämän hetkisessä kulutusyhteiskunnassa?

Saksassa kiellettiin hiljattain vaikuttajilta itse ostettujen vaatteiden kohdalla brändien merkkaaminen julkaisuihin ilman mainintaa mainoksesta. Asiaa perusteltiin sillä, että jopa itse ostetut asiat muuttuvat henkilöbrändin myötä mainokseksi. Tästä inspiroituneena aloin miettimään omaa ja muiden suomalaisten vaikuttajien vastuuta mainonnan ja kulutuksen saralla.

Blogien kaupallisuuden kasvun myötä väittäisin, että joka toisella meistä sisällöntuottajista on mahdollisuus lähteä mainostamaan erinäisiä tuotteita tai palveluita sosiaalisessa mediassa – jos ei rahallista palkkiota vastaan, niin ainakin saatujen tuotteiden verukkeella. Asian yleistyneisyyden myötä myös vastuu mainostettavista tuotteista on kasvanut ja tämän takia olenkin itse jo pitkään ollut todella tarkka siitä, minkälaisten yritysten kanssa olen lähtenyt työskentelemään. Olen halunnut pystyä seisomaan 110% yrityksen toiminnan ja palvelun takana.

Viime vuoden lopulla tulleen ilmastoraportin myötä aloin kiinnittämään entistä enemmän huomiota omiin kulutustottumuksiini ja siinä samalla miettimään sosiaalisessa mediassa sanottujen sanojeni todellista merkitystä ja painoarvoa. Vaikka tiedostan vallan hyvin, etten ole hiilijalanjälkeni suhteen missään määrin siellä, missä oikeasti pitäisi (harva meistä on), niin olen kuitenkin pyrkinyt parantamaan tapojani. Vuodenvaihteessa päätin alkaa harkitsemaan entistä enemmän tulevia ostopäätöksiäni, sekä painottamaan niitä tuotteisiin, joiden tiedän kestävän – vaatteiden kohdalla tämä tarkoittaa panostamista hyviin ja laadukkaisiin materiaaleihin.

Tämän päätöksen myötä haluan myös alkaa julkaisemaan enenevissä määrin asukuvia, joiden vaatteet ovat minulla vain kuvauslainassa. Muoti ja pukeutuminen ovat minulle todella tärkeä tapa itseilmaisun takia, enkä näin ollen halua luopua niistä kokonaan. Sen sijaan haluan hyödyntää sisällöntuottajana mahdollisuuteni siihen, että voin lainata tuotteita ja näin ollen jakaa inspiroivaa sisältö ilman, että olen koko ajan hamstraamassa uutta materiaa kaappeihini. Tällä muutoksella haluan kantaa oman korteni kekoon tämän maailman osalta ja ottaa vastuuta julkaisemastani sisällöstä. Muutos tarkoittaa myös sitä, että aion jatkossa - niin blogin, kuin Instagraminkin puolella - tuoda entistä selvemmin esille sen, onko päälläni komeileva tuote oma, vai onko kyseessä vain lainavaate.

Koen, että rehellisyys ja tekemisten läpinäkyvyys ovat nykypäivänä entistä arvokkaammassa roolissa sosiaalisessa mediassa. Tätä haluan myös itse vaalia ja siitä johtuen haluankin panostaa enenevissä määrin siihen, että sisällöstäni selviää aina heti se, mistä milloinkin on kyse.




2 kommenttia

  1. Anonyymi1/21/2019

    "Asian yleistyneisyyden myötä myös vastuu mainostettavista tuotteista on kasvanut ja tämän takia olenkin itse jo pitkään ollut todella tarkka siitä, minkälaisten yritysten kanssa olen lähtenyt työskentelemään."

    Olen tehnyt havainnon, että teet usein yhteistyötä mm. Junkyardin kanssa. Junkyard ei missään määrin ole eettinen tai vihreä yrtiys vaan kannustaa omilla mallistoillaan kertakäyttökulttuuriin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän oikein hyvin pointtisi ja pystyn kyllä samaistumaan kommenttiisi.

      Puolustuksekseni haluan kuitenkin tuoda esille sen, että lainauksessa painotin asian yrityksen toimivuuteen, luotettavuuteen ja toimintaan kuluttaja-asioiden hoidossa. Yhteistyössä haluan pysty seisomaan siltä osin yrityksen takana, että tiedän varmaksi ettei seuraajilleni koidu ongelmia, mikäli he joskus asioivat blogissani näkyneen yrityksen kanssa.

      Lisäksi olen myös Junkyardin kanssa työskennellessäni ollut erittäin tarkka tilatuista tuotteista, kieltäytynyt ottamasta vastaan yllätyksenä lähetettyjä vaatteita, sekä tehnyt tarkkaa harkintaa materiaalien ja käyttöäni kestävien tuotteiden valinnassa. Tällä olen halunnut välttää pikamuodin ongelmia huonojen materiaalien ja ennen kaikkea nopeasti vanhentuvien trendien suhteen.

      Pahoittelut heikosta lauseesta – toivottavasti tämä avasi sitä, mitä tuolla tarkoitin.

      Poista

© Jere Viinikainen | Valokuvaaja - Muoti, Lifestyle & Tapahtumat
Maira Gall